torsdag 12 april 2012

Passionerade trädgårdsprofiler tipsar

Man blir aldrig fullärd! Därför är det otroligt roligt och lärorikt att besöka olika event och mässor där man får träffa kunniga trädgårdsmänniskor.  Nu senast åkte jag till Rum & Trädgårdsmässan utanför Stockholm och fick med mig massor med härlig inspiration. Här följer mina samtal med ett gäng passionerade trädgårdsprofiler.


Anders Kjellsson - Trädgårdsexpert på Allt om trädgård och författare

Vad tänker du om trädgårdsåret 2012?
2012 är ett spännande år. En ny generation upptäcker trädgården, det är kul. Odla själv trenden växer sig starkare, nästan som en rörelse. Det händer mycket i städerna, omställningsrörelsen är spännande, det är jättekul att se hur det utvecklar sig. Fler upptäcker att man kan odla själv, och att man kanske kan bli självförsörjandet på någonting.

Vad hoppas du för din egen del?
Jag har precis flyttat och blivit med ny trädgård.  Jag ska försöka ta med mig det som jag gjort på min kolonilott i Lund, sen ska jag hitta en form och förstå trädgården. Tidigare har det bott trädgårdsintresserade där och nu ska jag upptäcka det dom har gjort. I år kommer det bara bli ett iakttagande, förutom att jag kommer odla i min köksträdgård.

Vilka misstag gör folk i sina trädgårdar?
Det största misstaget folk gör är att dom säger att dom vill ha en skötselfri trädgård! Det är helt fel inställning som tar bort det lustfyllda. Varför inte göra en trädgård som är så lustfylld, göra att man vill vara där och sköta den? Annars börjar man räkna bort det som kräver skötsel och då går lusten förlorad.  Sen finns det som har låg skötselnivå och samtidigt är vackert, men det är dumt att låta det styra. Jag tycker att man istället för att tänka hur lätt kan jag göra det, tänka hur kul kan jag göra det?

Vad kan du ge för råd?
Att man besöker andras trädgårdar så mycket som möjligt, gå i parker och hämta inspiration. Prata med folk, säga att man har en ny trädgård, vilket ofta gör att folk delar med sig av sina växter. 

Vad inspirerar dig?
Naturen som är så föränderlig, och all den variation som finns. Sen inspireras jag av konstnärssjälar som får en idé, bara följer det rakt av och skapar magiska miljöer som knappt går att tänka sig.

Vad skulle du aldrig ta in i din trädgård?
Något som jag vill utrota just nu är Vresrosen. Trots att den har de största nyponen, så är den tagig, den sprider sig och den är helt fel där den växer nu. Det är en invasiv växt, med japanskt ursprung, som har spridit sig och som tränger bort strandfloran. Det finns en nationalpark i Skåne där dom har stora problem där vresrosen tränger ut strandkål och martorn.  Det finns ställen inåt landet där vresrosen funkar, men just i strandområden är den inte bra. I Finland har man gått ut med rekommendationer att man inte ska plantera den.

Favoritväxter?
Det finns en minikiwi som jag vill ha, den har röda frukter helt rakt igenom, och den heter ‘Kens Red’.  Minikiwis är otroligt lätta att ta sticklingar av, precis som pelargoner. Ta av den i augusti, sätt den i vatten eller fuktig jord, och så har den fått rötter på två veckor.



Bo Rappne -Trädgårdsmästare och TV4profil

Vilka trädgårdstrender ser du 2012?
Man flyttar ut sitt kök, umgås mer ute med sina vänner. Trädgård blir alltmer en livsstil. Det är inte lika ok att flyga iväg utan man stannar gärna hemma, det ligger i tiden.

Natursten på hårdgjorda ytor, som får fin patina. Att man blandar växter med olika textur och tänker på hur trädgården ser ut på vintern.  Man tänker mer på olika bladformer och detaljer. Det gröna blir viktigare än blommorna.

Hur ser trädgårdsåret ut för dig?
Jag vill umgås med familj och vänner, ta det lugnt och njuta av goda middagar ute i det gröna.  Och så leka mera.

Några råd?
Flyttar man in där det finns en gammal trädgård så ska man ta det lugnt. Inte börja rensa utan avvakta och se vad som finns. Sen finns det två områden som är viktiga i en trädgård, dels är det entrén. Det är ju kul om man blir glad när man kommer hem och likaså att man tar med sig glädje när man går hemifrån.  Sen är det uteplatsen, som är där man umgås med familj och vänner, så där vill man ha det fint. Men ta en sak i taget och gör det ordentligt, annars blir det för spretigt och då är det lätt att tappa lusten.

Favoritväxter?
Jag gillar alla växter.  Men om det ska vara en häckväxt så gillar jag Avenbok, och som buske är Paradisäpple en favorit.  Jag tycker om prydnadsgräs, de är fina vintertid med sina frostiga plymer.

När började du ditt gröna arbetsliv?
Sen 1985 har jag jobbat professionellt med trädgård, egentligen är jag snickare i grunden.  Jag är inte så mycket för latinska namn, utan mer för trädgårdspsykologi. Hur vi mår och hur vi kan påverka våra känslor genom trädgården?

Varifrån får du din inspiration?
Mina medarbetare inspirerar mig, bilder och mycket annat. Jag är inte så mycket hemifrån och letar . När jag börjar arbeta med något utgår jag alltid från en funktion, och sen bygger jag upp runtomkring den och försöker få till en bra helhet.


Peter Englander – Programledare Trädgårdstoppen och författare

Trender 2012?
Det är fler och fler som förstår att trädgård är nåt att satsa på. Man erövrar trädgården som rum, mer än ett odlarintresse. Att man kanske inte odlar massor med olika perenner, utan man ordnar en terrass där man kan sitta och äta när kvällssolen kommer.  Förut byggde man kök och badrum, nu är det en terrass ute som gäller. Nu är det yngre människor som jobbar och inte har så mycket tid, och därför passar mitt tema bra, medelhavsträdgården-den lates trädgård.

 Hur ser 2012 ut för dig?
Jag har ju Apotekarnas trädgård i Simrishamn, men nu har jag flyttat till en vanlig tegelvilla, och frågan är hur jag ska göra där. Jag kan ju inte bygga upp en medelhavsträdgård, så jag tänkte jag skulle göra en svensk trädgård, men hur ser en sån ut? När jag sa det till mig själv, dök det upp en falukorv för mitt inre och en kebab. Vi får ju influenser utifrån. Jag tror det blir en italiensk funkisträdgård, med lite engelska inslag med tanke på det rödbruna teglet.  Jag skriver en bok om det som kommer ut nästa år. Jag vill skriva om det för att det är ju inte alla som har ett puttignuttigt hus på Österlen, utan dom flesta har en vanlig villa, och då uppstår frågan, hur ska man göra med en sån trädgård?

Hur startade ditt trädgårdsintresse?
Jag är byråkrat, i grunden utbildad ekonom.  Jag är helt autodidakt.  Det hela började i Värmland när grannen ville visa en pion som växte i gräset i huset där jag flyttat in.  Jag visste ju inte ens vad det var, men när jag såg pionen och grannen sa att den har väntat på dig och vill välkomna dig, så har jag varit tagen av det här med trädgård. Nästa avgörande ögonblick var när vi flyttade till Simrishamn och det växte persiskor, mandel och fikon i trädgården.  Då tänkte jag att det här är Italien, och sen har det bara fortsatt.

Några trädgårdsråd?
Vänta med blommorna. Börja med träd och buskar, tak och väggar. Plantera träd först dagen, och häckar. Bygg rum, lullullet får du vänta med. Precis som du gör när du bygger och möblerar rum. Jag gjorde det misstaget i början, gick igång på blommorna, men upptäckte senare att det är det gröna som ger stabilitet.

I en medelhavsträdgård är det samma sak. Träd och pergola som tak, murar som väggar. Det som är speciellt med en medel havsträdgård är att där ligger vikten på det sociala, att man sitter ute, umgås och äter tillsammans. Där bryr man sig inte om samstämmighet bland perenner, och man kan plantera i vad som helst och hur som helst.

Titta på hur solen vandrar över tomten. Mitt på dagen vill man ha skugga, i den första morgonsolen vill man ha sin frukost och i kvällssolen äter man gärna middag.

Misstag i trädgården?
Många prioriterar i fel ordning och börjar med små detaljer.  Det finns en iver att samla växter, vilket gör att det blir plottrigt. Sen lär man sig av sina misstag och då kan det ibland vara bra att göra dom, men det är klart det är ju dumt att ett bygga en terrass i ett norrläge. Det blir ett dyrt misstag.

Några måsten?
Ett måste för mig är västerterassen. Där har jag planterat ett träd mitt i som ger skugga.

Växter du inte tycker om?
Jag tycker inte om Pendulaträd, träd med hängande krona, jag vill att ett träd ska vara ett träd och sträva mot solen.

Var hämtar du inspiration?
Inspiration får jag främst från andra människor, som deltagarna jag träffar under programmet Trädgårdstoppen. Och Italien, såklart!



Hannu Sarenström – Matinspiratör och trädgårdsentusiast

Hur startade ditt trädgårdsintresse?
Jag hamnade av en slump på Kinnekulle för 20 år sen, började gräva, blev skogstokig i det och på den vägen är det faktiskt. Började skriva en bok, sen en bok till och så har det fortsatt.

Hur ser 2012 ut för dig?
Jag ska inviga en utställning om lundväxter på Sofiero, sen blir det en del föredrag och så ska jag fortsätta gräva i min trädgård.

Årets trender?
Man satsar mycket på umgänge och trivsel, sen börjar man skala ner på sin platt/stenöken som en del har över hela trädgården och satsar mer på grönska.

Bästa trädgårdstips?
Vänta ut trädgården, låt det ta tid. Försöka räkna ut familjens behov. Barnen måste få sitt och måste kunna leka i trädgården. Långsiktighet, att det ska blomma länge är A-O tycker jag. Större rabatter är enklare att sköta än små. Se till att det blommar i september-december.  Det ger en go känsla att ha ett fyrverkeri av växter där man går in. Ha mera spontana sommarfester, det behöver inte vara så märkvärdigt.

Vilka fel gör man trädgården?
Att man planterar för få av varje växt och att man köper växter som blommar just då när man är i plantskolan. Det är bra om man läser på så att man inte bara går på känsla.

Din inspiration?
Min största inspirationskälla är privatträdgårdar. Jag gillar at ta reda på varför man har gjort som man gjort och vilka människorna är bakom. Personlighet går jag igång på.

Har du några ickeväxter?
Det finns inga såna för mig.  Det är klart man ska undvika växter som sprider sig och tar över på en plats där man inte vill ha det så, sen funkar de på andra platser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar